Brev:
Spørgsmål om ernærning - 6 mdr.
19. december 2010
Alder:
6 mdr.
Spørgsmål om ernærning - 6 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver for at høre lidt om kost og har nogle forskellige spørgsmål derom.
Hvornår kan man servere rigtig tyggemad, altså rugbrødshapsere med pålæg, små stykker frugt, bolle med ost osv? Hvornår kan barnet selv tage maden med fingrene?
Jeg har en dreng som meget gerne vil selv og ikke er specielt begejstret for at blive madet – hverken skemad, flaske (slet ikke!) eller bryst ved mindre han er godt træt.
Jeg serverer riskiks uden salt, rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsager mm. som han selv kan tygge lidt i, men der kommer jo ikke så meget ned endnu, selvom han synes, at det er sjovt at bide i.
Jeg kæmper en brav kamp for at få mælk i ham, han bliver ammet 4 gange dagligt og det er helt umuligt, at få ham lagt til flere gange. Flaske har jeg opgivet for længst (drypfri tudkop er heller ikke et hit,) så jeg serverer MME af kop, men der kan han kun drikke 20-25 ml ad gangen på den måde. Bliver han fejlernæret, hvis ikke han kommer på de 750 ml du anbefaler dagligt? (Vil skyde på at han drikker 500 ml fra mig om dagen, men jeg kan jo ikke vide det præcist.)
Det piner mig, at han ikke vil drikke mere og jeg har længe gjort alt hvad jeg kan, for at få mere mælk i ham (jeg tilsætter endvidere MME til alt hvad han får af skemad.)
Med venlig hilsen
Pernille